FLIPPED CALSSROM, PROJECT BASED LEARNING, PROBLEM BASED LEARNING DAN INQUIRY BASED LEARNING
Hello, everyone.
Hari ini saya nak berkongsi tentang beberapa kaedah dalam pembelajaran. Antara yang saya akan kongsikan adalah:
ii) Project-Based Learning (Pembelajaran Berasaskan Projek)
iii) Problem- Based Learning (Pembelajaran Berasaskan Masalah)
iv) Inquiry-Based Learning (Pembelajaran Berasaskan Inkuiri)
Jadi, kita teruskan dengan kaedah yang pertama iaitu; Flipped Clasrroom Learning.
Flipped Classroom merupakan model pengajaran yang dibuat di luar kelas, dan di dalam kelas hanya dilakukan aktiviti kolaborasi dan pengukuhan kepad murid secara individu.
Sebagai contoh, guru memberi murid video untuk ditonton sebelum masuk kelas. Di dalam kelas hanya berlangsung sesi pembelajaran dengan aktiviti sahaja.
Antara kelebihan Flipped Clasroom adalah;
2. Murid akan lebih aktif bergerak dengan kaedah pembelajaran ini.
3. Guru tidak hanya mengajar di hadapan, guru hanya pembimbing dan pemudahcara.
4. Meningkatkan keupayaan murid untuk bekerja secara individu.
Pembelajaran Berasaskan Projek pula adalah pendekatan jangka masa panjang yang meraikan kebolehan kemahiran berfikir serta bakat murid. Pembelajaran ini berpusatkan murid dan lebih bersifat kolaboratif yang memerlukan kerjasama antara murid dalam skala besar dan murid diberi pilihan untuk memilih kaedah mereka sendiri.
Antara contoh pembelajaran berasaskan projek ialah projek menghasilkan poster, alat pembasmi kuman, binaan rumah kebal ribut taufan,pementasan drama dan banyak lagi.
Pada pembelajaran ini juga guru hanya berperanan sebagai fasilitator/penunjuk yang akan membentuk persekitaran pembelajaran yang selamat dan kondusif serta tanggungjawab bersama. Pada kaedah ini, guru disarankan untuk menyediakan panduan melaksanakan projek dan tugasnya diberikan sepenuhnya kepada murid.
Kelebihan yang boleh didapati daripada Pembelajaran Berasakan Projek adalah;
2. Dapat menggalakkan pelajar mengembangkan kemahiran diri dalam mengembang hujah, pendapat, menyoal serta menyelesaikan masalah.
3. Semangat kerjasama antara kumpulan dapat dipupuk melalui pembelajaran ini.
Pembelajaran Berasaskan Masalah merupakan kaedah pembelajaran di mana ia menggunakan masalah sebenar yang berlaku dan relevan serta bermakna sebagai fokus dalam pembelajaran.
Menurut Ousey (2003), Pembelajaran ini adalah sebagai satu falsafah bagi suatu kurikulum yang baharu. Dan untuk pembelajaran ini juga ia lebih berfokus kepada murid sendiri yang menerokai dan mencari penyelesaian bagi sesuatu masalah yang dihadapi, ia tidak lagi bergantung pada guru sahaja sebagai sumber ilmu atau rujukan. Menurutnya PBM membantu murid mencapai tahap pembelajaran yang spesifik untuk menjadikan mereka berkebolehan dan berkemampuan.
Contoh proses perjalanan Pembelajaran Berasakan Masalah;
Aktiviti:
2. Murid pilih beberapa punca utama dan cara untuk membentangkan.
3. Murid membuat pembentangan dan ada sesi soal jawab.
Antara kelebihan Pembelajaran Berasaskan Masalah;
Strategi pembelajaran ini berpusatkan murid dan guru berperanan sebagai fasilitator dan pemudahcara dalam pembelajaran murid. Dan kaedah inkuir ini satu proses yang melibatkan pertanyaan dan rasa ingin tahu yang kuat dalam diri murid tentang tajuk yang ingin dipelajari.
Inkuiri terbahagi kepada 4 jenis iaitu;
2. Inkuiri Berstruktur (Murid melakukan penyelidikan berdasarkan persoalan dan langkah-langkah yang ditentukan guru)
3. Inkuiri Terbimbing (Murid melakukan penyelidikan berdasarkan soalan yang disediakan guru dan pemilihan langkah ditentukan oleh murid sendiri)
4. Inkuiri Terbuka (Murid melakukan penyelidikan berdasarkan soalan dan langkah-langkah yang dibina dan ditentukan sendiri oleh murid berdasarkan topik tertentu)
Comments
Post a Comment